tisdag 6 november 2012

Ninjauppdatering, vecka 37+4

Vårdguiden - v. 37
Hade en dejt med mödravården igår. Fick gott betyg av barnmorskan Helene och ett datum för nästa besök som inföll dagen efter beräknad födelse. Medföljande instruktion var att vid MINSTA tveksamhet eller undran kontakta henne eller förlossningen omedelbart.
Blodvärde: 124-128 (kommer inte ihåg siffrorna riktigt, om det var 4 eller 8), en klar förbättring sedan förra mätningen då det var lite lågt igen.
Blodtryck: 110/70
Magomfång: 36 (strax under, sade hon, men hon matade in 36)
Bebis hjärta: 130-132 slag/minut med normala variationer
Nu hade jag varit duktig på att ta mina järntabletter, känner att det kan vara värt att fortsätta med det eftersom jag blir så ruskigt trött när blodvärdet går ned. :-)

Magen har sjunkit ned, det är lättare att andas nu. Får lite ont i höger höft när jag glömmer att sova med amningskudden jag fick låna av tante J. Just idag har jag haft ont i bäckenet som f-n, såpass att jag sms'ade min privata barnmorska/syrran, för att kolla att det kan vara normalt. :-) Det var det förstås.
Smärtan kommer i intervaller, håller i sig en stund och ebbar ut. Det blir något mindre ont om jag är aktiv och rör mig, till en gräns när det börjar göra ont av att jag är aktiv och rör mig för mycket förstås... X-)
Tidigare ikväll tog jag ett par Alvedon och var därefter så gott som smärtfri i ett par timmar. Nu har det börjat om igen så jag tror jag går och lägger mig.

Imorgon skall jag jobba (hemma förstås), käka lunch med tante J och bara rent allmänt ta det lugnt. På eftermiddagen har vi utvecklingssamtal för Tobias på förskolan.

2 kommentarer:

Birger sa...

Vårdguiden, vilken informativ publikation. Ser att du tar Alvedon som hjälper, har du tittat på Voltaren? För mig hjälpte dom, men det var ju mot nåt helt annat :)

en annan sa...

Jag har fått mer eller mindre exklusiva order att hålla mig till Alvedon eftersom det inte innehåller någon blodförtunnande agent. Blodförtunning är väl det sista man behöver när man har lite för mycket blod i systemet och dessutom står inför en övning som per definition medför en viss mängd blödning... :-)